Til forsiden
Om Gorm Poulsen
Renovering af
MG TA 1937
Jaguar MK 2 1961
Morgan +8 1972
Morgan Fabriken
Biler til salg
Solgte biler
Stumpemarked
Tekniske artikler
Kontakt

Import fra USA

Mange har ønsket gode råd om import af biler fra USA. Jeg skal her forsøge at beskrive metoden:

Først og fremmest skal du have fundet den bil du kunne tænke dig. Det kan foregå via internettet eller andre kontakter. Mest "normalt" er dog på Internettet. Når du har fundet bilen skal du sikre dig, at de viste fotos er aktuelle og ikke er 3-5 år gamle. Du skal ligeledes sikre dig, at det ikke bare er en tilfældig bil sælger har gennemfotograferet på et tilfældigt gadehjørne. Jeg forudsætter her, at du ikke har en kontaktmand i USA, der kan bese bilen på dine vegne. Du køber således udelukkende baseret på billeder (fotos er taknemmelige...) og du køber af en person, du (sandsynligvis) ikke kender. Er de viste fotos ikke tilstrækkelige til at du kan beslutte dig, kan du (normalt) bede sælger om flere fotos, evt af de specielle steder DU ønsker fotograferet. Efterkommer han ikke dit ønske (.."bilen står langt væk fra min bopæl"....eller..."jeg har ikke lige et kamera ved hånden...") så find en anden bil ! Og lad være med at spørge sælger, hvorfor han vil sælge denne klassiker: Jeg kan på forhånd lave en liste over mulige svar: Skilsmisse, akut pengemangel, mistet opbevaringssted/garage, netop flyttet, skal udstationeres, sælges for et familiemedlem, genoptræning efter operation, etc

Når du - efter lang overvejelse - har besluttet dig, så skal bilen jo betales. Dette kan gøres på flere måder:

* PayPal - et internationalt betalingssystem, som både du og sælger skal være "tilsluttet" eller

* via bankoverførsel. Her overfører du det totale beløb til sælgers konto, men han beholder registreringsattesten ( "Title" ), idet denne skal bruges til udfærdigelse af exportpapirerne

Lad os lige stoppe op her et øjeblik:

Er du nået så langt, så har du altså nu overført mange, mange tusinde kroner til en person du ikke kender for betaling af noget du kun har set på fotos (og som muligvis ikke eksistrerer i virkeligheden... ?). Personen har samtidig den originale registreringsattest. Og du har - højst sandsynligt - kun hans e-mailadresse. Du kan godt se hvem der har fat i den lange ende, ikke ? Ville du handle bil på denne måde i Danmark ?


Nå, men man er vel risikovillig ...



Har du nu købt bilen skal den jo gerne hjem i din garage ! Du kontakter derfor et shippingfirma, der afhenter bilen på sælgers bopæl (forvent der går op til 4 uger førend bilen afhentes på sælgers bopæl)og fragter den til en udskibningshavn. Omkostninger er typisk USD 500 - USD 1.500 for denne del af seancen. Her står den så indtil udskibning kan finde sted - enten (normalt) i en container med flere andre biler eller - hvis der er tale om en bil fra Østkysten, så køres den ombord (hvis den altså kan køre) og køres fra borde igen cirka 6 uger efter - det såkaldte ro/ro princip. Den står i op til 6 uger i havnen førend udskibning. Omkostningerne til selve sø-fragten er cirka USD 1.200 - USD 1.800 (pr bil) hvis du venter på, at shippingfirmaet kan "skaffe" de yderlige 4-5 biler til samme container (til samme destination)

Nå, men på et tidspunkt dukker bilen op i DK - typisk Århus eller København og du får besked fra shippingfirmaet i DK, at bilen kan afhentes. Du skal dog lige betale importmomsen, idet der er tale om en bil indført fra et land udenfor EU. Herudover skal du betale klareringsomkostningerne, tømning af container, mv

Du kan herefter tage din ny-erhvervelse i øjesyn og synes - næsten med garanti - at den så pænere ud på de tidligere modtagne fotos. Den lange rejse har medført, at der typisk er dannet "mug" på indtræk og tæpper ligesom de flotte polerede SU karburatorer og andet aluminium ser noget anløben ud. Men det ordnes når først bilen holder hjemme i indkørslen

Det danske shippingfirma udleverer samtidig den originale registreringsattest ("Title")

Når du engang skal have den på danske plader skal du betale registreringsafgift hos Told og Skat. Du anmoder skriftligt om en forhåndsvurdering, som du så betaler. Der går normalt 2 uger førend du får besked om beløbets størrelse. Herefter skal bilen til såkaldt Toldsyn ( 400,-) og efterfølgende Registreringssyn (andre 400,-). Ved Toldsynet kontrolleres, at bilens identitet er den korrekte (stelnummer, mv). Mange US biler har ikke et stelnummer i-hugget i chassiset - kun en popnittet plade med disse oplysninger. Det er ikke tilstrækkeligt hos de danske synsmyndigheder. Husk også inden du kører til syn som minimum at få monteret de lovbefalede sideblink (ikke normalt på US biler) samt - afhængig af bilens alder - få monteret gule blinklygter såvel for som bag. De fleste US biler har røde bagtil og hvide foran, hvilket ikke kan godkendes i DK (Redigeret juni 06: Nye bestemmelser gør hvide hhv røde tilladte på nogle årgange). Du skal ligeledes udskifte eventuelle vingemøtrikker på trådfælgene med centermøtrikker uden "vinger"

Når du har fået bilen synet og godkendt kører du til Told og Skat og betaler dit foreløbige fastsatte afgiftsbeløb - efter at have udfyldt en formular (Formular nr 21.016 i 4 eksemplarer)

Herefter kan du køre på det lokale motorkontor og få plader "udleveret" ( 1.180,-). Husk at medbringe et forsikringsbevis fra dit forsikringsselskab - intet bevis = ingen nummerplader !

Når så bilen er indregistreret skal du i løbet af ca 4 uger møde til endegyldig vurdering. Du bestiller tid hos Told og Skat. Her er 3 vurderingsmænd, der betragter din bil fra alle vinkler og efter nogle uger får du besked om den endelige registreringsafgift du skal betale (Redigeret juni 06: Nye bestemmelser trådt i kraft 1 april 2006 vedrørende vurdering). Du kan være heldig at få penge retur i forhold til det tidligere indbetalte - modsætningsvis kan du naturligvis også få en efterregning


Kører du hele ovennævnte sagsforløb igennem har du normalt en billigere bil end du skulle have betalt for en tilsvarende her i DK - og du kan glæde dig over besparelsen. Samtidig er dine søvnløse nætter pist væk...

At det også kan gå grueligt galt kan et medlem af MG klubben berette om i September 2007 udgaven af MG Klubbens blad. Han betalte ca 80.000 for en MG, som han ved hjemkomst blev budt 25.000 for - trods flotte fotos på eBay og en rosende beskrivelse fra sælger i USA

For en god ordens skyld gøres opmærksom på, at hjemtager du bilen med videresalg for øje er du beskatningspligtig af fortjenesten, idet Told og Skat anser det for spekulation. Ikke at dette er ulovligt, det koster bare 63% af fortjenesten (hvis du betaler topskat)

Du skal ligeledes moms-registreres, idet salget er omfattet af "Brugtmomsordningen"

Der findes mange variationer af temaet "Egen Import Af Bil Fra USA" - jeg har søgt at skitsere een af måderne, herunder de derved forbundne risici

Men efter nogle hundrede "museklik" og telefonsamtaler kan det skam også ende lykkeligt...

Jeg kan desværre ikke oplyse om hverken kontaktpersoner, shippingfirmaer el lignende. Det finder du sikkert selv ud af efter nogle timer foran computeren :-)