Til forsiden
Om Gorm Poulsen
Renovering af
MG TA 1937
Morgan +8 1972
Morgan Fabriken
Biler til salg
Stumpemarked
Tekniske artikler
Kontakt

Morgan +8 1972

Denne Morgan +8 fra 1972 er min egen og ikke til salg

Chassis Record fra Morgan Factory siger:

* Chassis Number: R 7521
* Engine Number: 48102693B
* Model: +8
* Control: Left Hand Drive
* Colour: Signal Red

* Remarks:
- Rear bumber
- Seat belts
- Luggage carrier
- Black leather
- Rad siphon tank
- Special track rod

Date dispatched: 21.07.72

Agent: Flaving, Unna, Germany

Hertil kun at bemærke, at da bilen er leveret til deres forhandler i Tyskland er den naturligvis venstrestyret samt med kilometertæller og speedometer i KM - ikke Miles

På et eller andet tidspunkt siden 1972 er den blevet lakeret i sort (og i 2016 lakeret i Morgan Connaught Green og monteret med trådfælge i dimensionerne 7" x 16". Indtræk er samtidig skiftet til lyst læder - se de 2 øverste fotos)

Jeg ville egentligt have beholdt min gule +8 fra 1970 (se under mit menupunkt Solgte Biler) og lakeret den sort. Jeg faldt dog over denne og den er jo sort, så hvorfor det "besvær" med en omlakering ?

Købt august 2009 hos Wendels Biler, Trelleborg, Sverige - autoriseret Morgan forhandler

Billeder er taget dagen efter hjemkomst fra Sverige og samme dag, som bilen blev synet i DK. Derfor stadig de svenske nummerplader samt danske prøveplader

Kørt direkte fra Trelleborg til Kolding 26 august 2009 uden problemer (250 km). Holder pænt 130 km/t på motorvejen. Korrekt olietryk, vandtemperatur og generatorspænding

Synet uden anmærkninger i Kolding 27 august

Afgift betalt 3 oktober og plader på samme dag :-)

Som det fremgår af billeder er der monteret:

* alukøler (fra Mulberry)
* alu expansionstank fra køler
* polerede ventildæksler
* polerede SU karburatorer
* motorklap stænger i rustfrit stål
* Moto Lita trærat
* instrumentbord i træ fra MK
* kalesche strammere
* el ventilator
* læderrem over kølerhjelm
* nakkestøtter
* specielle luftindtag
* specielle center"navkapsler"
* kalesche og tonneau i lærred "double duck"

Den midterste vippekontakt på instrumentbordet voldte mig lidt kvaler. Jeg kunne se på amp-meter, at der var udslag på viser, når kontakten aktiveredes - altså forbrug et sted...

Jeg gav dog op og kontaktede den tidligere ejer - chefjurist i Danske Bank i Stockholm (som gav denne +8 i bytte på en næsten ny Morgan hos Wendels) og "udbad" mig en forklaring. Joh, den miderste knap er til den elektriske forrude ! Der er indstøbt næsten usynlige tråde i forruden og når kontakten tændes forsvinder duggen - præcist som i nye bilers bagrude. Sådan !

De monterede sideblink er monteret af mig til synsbrug. Skal erstattes af små, runde skærmmonterede

I løbet af 2010 har jeg monteret et Smiths ur i instrumentbordet samt udskiftet de sortlakerede ringe om instrumenterne med nogle af crome

Vil til vinter 2015/16 blive adskilt, omlakeret i Connaught Green og forsynet med en komplet lys læderkabine. Vil samtidig blive konverteret fra de originale alufælge til trådhjul. Skærme vil blive forøget i bredden med ca 70 mm


UPDATE Aug 2016:
Ovennævnte ændringer er nu foretaget. Se de 2 billeder øverst. Resultatet er blevet absolut tilfredsstillende

Klik på fotos for større billeder