Til forsiden
Om Gorm Poulsen
Renovering af
MG TA 1937
Morgan +8 1972
Morgan Fabriken
Biler til salg
Stumpemarked
Tekniske artikler
Kontakt

Morgan Fabriken

TEKST UNDER UDARBEJDELSE


Til afveksling fra de sædvanlige fotos af komplette biler tager vi en lille rundtur på Morgan fabriken. Her kan man i enkeltheder konstatere, at hver eneste Morgan er bygget op i hånden


Morgan blev grundlagt i 1909 og er stadig i familien Morgans eje. Ejer og direktør er idag Charles Morgan, der overtog fabriken efter sin far Peter Morgan

I 1918 flyttede fabriken til sin nuværende adresse


Som bekendt startede produktionen med 3-hjulede biler, men i 1936 byggede Morgan sin første 4-hjulede bil med 4 cylindre. Den blev derfor logisk kaldt 4/4 - what else ? 4/4 modellen er blevet bygget i uafbrudt rækkefølge lige siden og 70 års jubilæet blev da også fejret behørigt i 2006

Morgan fejrer iøvrigt 100 års jubilæum i 2009, hvilket bliver fejret på behøring vis over hele kloden, ligesom fabriken har sat alle sejl til for at fejre sit jubelår


I løbet af 70 års produktionstid blev det til knap 10.000 styks 4/4 - svarende til ca en færdigbygget bil hveranden dag !! Til sammenligning bygger Toyota ca 26.000 biler - hver dag rundt om i verden

Model 4/4 har gennem tiderne været leveret med en del forskellige motorer fra kendte bilfabriker, idet Morgan ikke selv producerer sine motorer, men koncentrerer sig om at lave bilerne. De mest anvendte motorer gennem tiderne har været Ford - 1.500 ccm og 1.600 ccm (Crossflow) - en stabil og godt gennemprøvet motor, der har ligget i bl a. en lang række Cortinaer, etc


Morgans modeller er i store træk følgende


Model 4/4

Fåes som 2-personers og 4-personers
Serie I til serie V blev bygget i perioden 1936 til 1969. Herefter kommer Serie 1600 - ikke Serie VI, please !. Denne blev monteret med nævnte 1.600 ccm Crossflow Ford motor. Idag leveres Morgan 4/4 med en 1.800 ccm Ford Zetek motor. Denne model hedder Roadster og ikke længere 4/4


Model Plus 4

Blev bygget i perioden xx til xx. Her anvendtes Triumph motorer. Modellen blev re-introduceret i 1985


Model Plus 8

Model Plus 8 blev introduceret 1968 med 8-cyl Rover motor på 3.500 ccm og MOSS 4-trins gearbox. Produktionen af Plus 8 (+8)ophørte i 2004, idet Rover V8 motoren ikke længere kunne opfylde de strenge normer for udstødning. I perioden 1968 til 1972 blev ialt bygget 484 stk med MOSS gearkassen. Herefter blev der monteret en 4-gears Rover gearkasse (ialt bygget 751 stk med denne gearkasse)senere en 5-gears, ligeledes fra Rover. I 1989 blev motoren hævet fra 3.500 ccm til 3.900 ccm

Modellen blev afløst af Morgan V6


Aero 8

I 2000 blev Morgan Aero 8 introduceret med 8 cyl motor - og er således den eneste Morgan, der idag kan fåes fra ny med 8 cylindre


***************


Karosserimæssigt adskiller 4/4 og Plus 8 sig ikke meget fra hinanden, idet designet er ens. 4/4 findes dog i 2 udgaver: 2-seater og 4-seater, så den ene "4"-tal i 4/4 betyder ikke 4-seater som mange tror..

Alle Morgans er bygget efter kundespecificationer. Kunden skal således bl.a. specificere, om han/hun ønsker udvendige dørhåndtag, da disse er extraudstyr ! Ligeledes om der ønskes kofangere eller blot de lodrette kofangerhorn. De seneste år er hver eneste bil blevet fotografisk dokumenteret gennem hele byggeprocessen og kunden får ved levering af bilen dette fotoalbum udleveret. Morgan fører et omfattende arkiv over samtlige byggede biler, ikke kun fra de seneste år. Mod betaling af £ 10 - og samtidig oplysning af bilens chassisnummer - udfærdiger Charles Morgan et certifikat over efter hvilke specificationer præcist dèn bil blev bygget efter: Der oplyses således oprindelig farve på lak og indtræk, om trådhjul eller pladehjul fra fabriken, om udvendige dørhåndtag eller ej og gennem hvilken forhandler bilen blev leveret fra ny


Når man har set billederne er man ikke overrasket over fabrikens produktionskapacitet:

Der bygges idag 9 biler IALT om ugen af de forskellige modeller. Der kan være op til 2 års ventetid på en ny Morgan


Alle Morgans bygget på fabriken i Malvern er opbygget på et træskelet af asketræ. Træskelettet er bygget på en god gammeldags chassisramme af stål. Derefter beklædes trærammen med stål- eller aluminiumspaneler

Alle paneler er banket ud i hånden, så hver eneste Morgan er håndbygget - ikke 2 er helt ens. Det kan jo godt give lidt bøvl, hvis man bestiller en ny forskærm til sin Morgan - den kræver noget tilpasning når man får den hjem

Bilerne skubbes med håndkraft rundt i fabriken, ikke noget med samlebånd her. "Gennemløbstiden" i fabrik fra bil påbegyndes og til den ruller ud er ca 3 måneder

Læg iøvrigt mærke til 3` nederste foto: På den bagerste grønne Morgan sidder blinklys (de gule) længst inde mod midten og de røde stoplygter er monteret på skærmene. På den forreste grønne er det lige omvendt (!). Den bagerste er iøvrigt - mod mèrpris - bestilt med bagkofanger. Den er iøvrigt til det amerikanske marked: Har kofanger (og baglygter) monteret højere end normalt og har monteret en reflex på siden af bagskærmen


Klik på fotos for større billeder


Med stor tak til Chris Crane, RPi Engineering, Norfolk, UK for tilladelse til at anvende de viste fotos